Άρθρα

Έρευνα: Επαγγέλματα coaching στην Ελλάδα

Μία έρευνα στο Personal development και το Coaching στην Ελλάδα από τον Νώντα Καραβία

Ο Νώντας Καραβίας είναι ένας Digital Marketing Strategist που αποφάσισε να διεξάγει μία έρευνα για το Coaching μέσω του LinkedIn. Από την σκοπιά του online marketer ο Νώντας Καραβίας ήθελε να καταλάβει καλύτερα ποιοι είναι οι coaches και ποιες είναι οι ανάγκες τους, με αποτέλεσμα να εξαχθούν μια σειρά από άρθρα που θα βασίζονται σε αυτά ακριβώς τα αποτελέσματα.

Κάπως έτσι προέκυψε και η έρευνα που ακολουθεί παρακάτω.

Η προσέγγιση ήταν πιο ελεύθερη ως προς το ποιους θα προσέγγιζε η έρευνα, καθώς καλό θα ήταν να συμπεριληφθούν άνθρωποι που ασχολούνταν με τη βελτίωση του ατόμου σε όλα τα επίπεδα: 1) προσωπική, 2) σωματική και 3) επαγγελματική.

Το αποτέλεσμα ήταν 57 απαντήσεις, που χοντρικά μοιράζουν την πίτα σε 40%, 20% και 40% αντιστοίχως στις 3 παραπάνω κατηγορίες:

Ο σκοπός: Από την απλή περιέργεια στη συνεισφορά

Εμείς οι online marketers έχουμε ένα πρόβλημα: Ενώ η δουλειά μας είναι να λύνουμε τα προβλήματα των πελατών μας, και είμαστε πολλοί από εμάς πολύ καλοί σε αυτό, τις περισσότερες φορές πάσχουμε στο να εντοπίσουμε το πρόβλημα – όχι στο να το λύσουμε. Και καταλήγουμε να κάνουμε ανούσιους κύκλους γύρω από τους εαυτούς μας και τα λεφτά του πελάτη, χωρίς να προσφέρουμε ουσιαστική βοήθεια.

Οπότε οι ερωτήσεις που έκανα στον εαυτό μου ήταν οι εξής:

  • Έχει νόημα αυτό που κάνω για τους coaches;
  • Λύνω τα πραγματικά τους προβλήματα;
  • Μήπως υπάρχει κάτι που δεν βλέπω και θα μπορούσε να βοηθήσει εμένα και αυτούς στη συνεργασία μας;
  • Είναι οι υποθέσεις μου γι αυτούς σωστές ή έχω κολλήσει στις προκαταλήψεις μου;

Τέλος, πώς θα μπορούσα να πάρω αλλά και ταυτόχρονα να δώσω αξία σε αυτούς;”
Το τελικό αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία αυτής της έρευνας, η οποία φιλοδοξεί να ρίξει φως στα marketing-related προβλήματα των coaches και την οποία αποφάσισα να δημοσιεύσω αλλά και να χρησιμοποιήσω ως πηγή και έμπνευση για μια σειρά άρθρων που θα απευθύνεται σε coaches και επαγγελματίες του personal-development.

Το προφίλ των coaches

Όπως είδαμε, το δείγμα μας αποτελείται από coaches που ασχολούνται με:

  • προσωπική ανάπτυξη: 40%
  • επαγγελματική ανάπτυξη: 40%
  • fitness: 20%

Από αυτούς, είναι:

  • 47% ελεύθεροι επαγγελματίες
  • 21% εργάζονται σε επιχείρηση που προσφέρει coaching
  • 13% έχουν επιχείρηση coaching με υπαλλήλους
  • 12% δουλεύουν και μόνοι και σε επιχείρηση

Μόλις το 50% εξ αυτών έχουν δικό τους website.

Τα προβλήματα των coaches

Ζήτησα από τους συμμετέχοντες να βαθμολογήσουν την επιχείρησή τους από το 1 ως το 7, ως προς τους εξής 10 τομείς:

  1. Ποιότητα προϊόντος/υπηρεσίας (5,7)
  2. Συστάσεις / word of mouth (5,6)
  3. Παραμονή πελατών / retention (5,2)
  4. Οργάνωση και διαδικασίες (5,2)
  5. Οικονομικά (4,6)
  6. Social Media (4,6)
  7. Κλείσιμο πελατών / πωλήσεις (4,5)
  8. Επικοινωνία μέσω email (4,3)
  9. Διαδραστικότητα του κοινού σου με αυτά που μοιράζεσαι online / engagement (3,8)
  10. Επισκεψιμότητα site (3,6)

Τα αποτελέσματα ήταν ενδιαφέροντα ως προς το τι πιστεύουν πως λειτουργεί και τι όχι, και φαίνονται παραπάνω με σειρά βαθμολογίας (σε παρένθεση οι μέσοι όροι).

Καταρχάς φαίνεται να έχουν εμπιστοσύνη στις υπηρεσίες τους, καθώς και στον τρόπο που δουλεύουν και οργανώνονται. Οι πελάτες έρχονται μέσω συστάσεων και τους διατηρούν σχετικά εύκολα, αλλά φαίνεται να υπάρχει δυσκολία στο να φέρουν εύκολα φρέσκους πελάτες. Με τα οικονομικά τους δεν είναι ευχαριστημένοι ούτε δυσαρεστημένοι.


Και που είναι δυσαρεστημένοι;

Στην online παρουσία τους απ’ ότι φαίνεται: Στην επισκεψιμότητα στο site τους, το engagement του κοινού τους και την 1-on-1 επικοινωνία με email.

Σαν αποτελέσματα, βγάζουν νόημα, και φαίνεται πως το κλειδί για την ανεύρεση νέων πελατών ίσως βρίσκεται στην ανάπτυξη της “χλιαρής” online παρουσίας τους και της “απεξάρτησης” τους από τις συστάσεις.

Να και τα αναλυτικά αποτελέσματα σχετικά με την πηγή των πελατών των coaches.

Ποιες είναι οι πεποιθήσεις τους σχετικά με το marketing της επιχείρησής τους;

Στη συνέχεια εξετάστηκαν κάποιες πεποιθήσεις, όπου οι coaches βαθμολόγησαν και πάλι από το 1 ως το 7 ως προς το κατά πόσο συμφωνούν. Οι ερωτήσεις ήταν οι εξής:

  1. Το website είναι σημαντικό για την ανάπτυξη της επιχείρησής μου (5,4)
  2. Το online marketing μπορεί να μου απογειώσει την επιχείρηση αν γίνει σωστά (5,4)
  3. Το να στέλνω 2-3 email τη βδομάδα σε αυτούς που μου έχουν αφήσει το email τους, είναι spamming. (4,3)
  4. Το “marketing” είναι ένας άλλος όρος για τις “πωλήσεις” (4,2)
  5. Δυσκολεύομαι να φέρω νέους πελάτες (3,6)
  6. Το να χρεώνω πολλά λεφτά για τις υπηρεσίες μου είναι ανήθικο (2,8)
  7. Οι περισσότεροι συμφωνούν πως το website είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη της επιχείρησής τους και πως το online marketing έχει τη δυναμική να τους απογειώσει.

Εκεί που τα αποτελέσματα ήταν ενδιαφέροντα και όχι ξεκάθαρα, ήταν στις 2 επόμενες ερωτήσεις (την 3 και την 4).

Στην (3) ήθελα να τεστάρω το πως βλέπουν το email σαν μέσο επικοινωνίας, διότι ήξερα πως πολλοί θα το θεωρούν “spamming” και όπως φαίνεται οι απόψεις είναι πολύ διχασμένες.


Σε άλλη σχετική ερώτηση μάλιστα φάνηκε ο διχασμός αυτός, αλλά επίσης ξεκάθαρα φάνηκε πως οι περισσότεροι δεν έχουν ιδέα πως να χρησιμοποιήσουν σωστά το email marketing.

Στην ερώτηση (4) ήθελα να δω αν συγχέονταν οι όροι “marketing” και “πωλήσεις” και επιβεβαίωσα πως υπάρχει ακόμα μεγάλη σύγχυση των όρων, κάτι που δυσκολεύει πιστεύω στο πως αντιλαμβάνονται οι coaches τον τρόπο που προωθούν τη δουλειά τους.

Τώρα που το ξανασκέφτομαι, θα έπρεπε να έχω βάλει στην εξίσωση και τον όρο “διαφήμιση”, που μπερδεύει ίσως ακόμα περισσότερο. Αλλά αυτό μπορεί να είναι μόνο το ένα θέμα για επόμενο άρθρο.

Στην 5η κατά σειρά ερώτηση, οι coaches υποστηρίζουν πως γενικώς δεν δυσκολεύονται να βρουν νέους πελάτες, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τις παραπάνω απαντήσεις τους στην έρευνα.

1 στους 4 coaches θεωρεί ανήθικο να χρεώνει υψηλές τιμές για τις υπηρεσίες του

Τέλος, η ερώτηση που ήμουν πιο περίεργος να ακούσω την απάντηση στηνήταν “αν το να χρεώνεις τις υπηρεσίες σου ακριβά, είναι ανήθικο”.

Ναι, σε γενικές γραμμές, συγκριτικά, είχε τη χαμηλότερη βαθμολογία αυτή η ερώτηση, αλλά και πάλι… Είναι ενδιαφέρον πως το 25% περίπου των ερωτηθέντων έδωσαν βαθμό 5-7 (άρα το θεωρούν σχετικά ανήθικο). Άρα, αυτό το 25% πχ. θα δυσκολευτούν και στο να τιμολογήσουν δίκαια για τους εαυτό τους, τις υπηρεσίες τους (που μην ξεχνάμε είναι υπηρεσίες “πολυτελείας” κατά μία έννοια).

Αξιοποίηση δυναμικού του coach


Οι coaches σε γενικές γραμμές υποστηρίζουν στη συντριπτική πλειοψηφία (80,7%) πως εκμεταλλεύονται το χρόνο τους παραγωγικά και δεν αναλώνονται σε εργασίες που δεν επιθυμούν.

Οι εργασίες απ’ τις οποίες θέλουν να αποδεσμευτούν, δηλώνουν πως είναι: τα social media, η συγγραφή άρθρων, η ανανέωση website, οι πωλήσεις, η οργάνωση των οικονομικών, η ανάλυση report, το networking και το marketing.

Όσον αφορά το κατά πόσο αξιοποιούν όλο το δυναμικό τους, φαίνεται πως οι περισσότεροι δεν το κάνουν. Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων δηλώνουν πως έχουν ακόμα “χώρο” για νέους πελάτες, αφού μόλις το 7%-25% είναι “πλήρεις” από πελάτες.

Οι μεγαλύτερες προκλήσεις των coaches


Τέλος, έκανα 2 ερωτήσεις ανοιχτού τύπου για να διερευνήσω τις μεγαλύτερες προκλήσεις των coaches καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισης για τη νέα χρονιά. Εδώ, αναμενόμενα, οι απαντήσεις είχαν μεγάλη ποικιλία και θα προσπαθήσω να τις συνοψίσω σε μερικά bullets:

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζεις αυτή τη στιγμή στην επιχείρησή σου;

  • Έλλειψη χρόνου & καλύτερη διαχείρισή του
  • Προώθηση υπηρεσιών με διαφήμιση στο Internet
  • Να έχω εμπιστοσύνη και να βρίσκω κίνητρο για να συνεχίσω να το κυνηγάω με πάθος το coaching
  • Πως να κάνω τα πρώτα μου βήματα σαν σχετικά νέος coach
  • Δυσκολία στο να μπουν οι Έλληνες στην φιλοσοφία του coaching και να τους πείσω να επενδύσουν σε αυτό

Τι είναι αυτό που πιστεύεις αν κάνεις το 2020, θα απογειώσει την επιχείρησή σου;

  • Εξωστρέφεια, PR, ομιλίες, παρουσιάσεις
  • Ανάπτυξη του word-of-mouth
  • Να αρχίσω να χρησιμοποιώ πιο αποδοτικά το makreting με website και social media
  • Δημιουργία ψηφιακών “προϊόντων” και ηλεκτρονικές αγορές απ’ το website μου
  • Προσωπική απεμπλοκή από προώθηση/marketing
  • Προσωπική ανάπτυξη μέσω εκπαίδευσης

Επίλογος


Αναγνωρίζω πως δεν ήταν η πιο επιστημονικά έγκυρη έρευνα, αλλά η φιλοσοφία του growth hacking μου έχει μάθει πως η τελειομανία δεν είναι λειτουργική και κάποια πράγματα πρέπει να γίνονται “quick and dirty”, να παίρνεις πληροφορίες και με τα νέα δεδομένα να χτίζεις κάτι καινούργιο.

Ελπίζω να πήρατε κάποια insights σχετικά με το personal-development industry στην Ελλάδα και να να σας φανούν χρήσιμα.

Νώντας Καραβίας – LinkedIn Profile

CoachingVoice Team

Το CoachingVoice.gr αποτελεί μια διαδικτυακή πλατφόρμα επικοινωνίας και ενημέρωσης για το Coaching στην Ελλάδα. Στις σελίδες του φιλοξενούνται άρθρα, βίντεο, εργαλεία και μελέτες για το Coaching και τις εφαρμογές του στην επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη.

More Posts - Website - Twitter - Facebook - LinkedIn

CoachingVoice Team
Το CoachingVoice.gr αποτελεί μια διαδικτυακή πλατφόρμα επικοινωνίας και ενημέρωσης για το Coaching στην Ελλάδα. Στις σελίδες του φιλοξενούνται άρθρα, βίντεο, εργαλεία και μελέτες για το Coaching και τις εφαρμογές του στην επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη.