Life Coaching

Γιατί δεν αλλάζω τις συνήθειες μου ενώ το θέλω;

Συμβουλές για να πετύχετε την αλλαγή που θέλετε

Η καθημερινή ζωή χαρακτηρίζεται από συνήθειες. Οι συνήθειες μας επιτρέπουν να λειτουργούμε καθημερινά χωρίς να χρειάζεται να προσεγγίζουμε τα πάντα σαν να ήταν η πρώτη φορά. Φανταστείτε τη ζωή σας αν έπρεπε να ξαναμαθαίνατε τα πάντα κάθε φορά από την αρχή. Από την άλλη, οι συνήθειες τείνουν να κυριαρχούν και να μας οδηγούν να κάνουμε ό,τι κάναμε πάντα, ακόμα κι αν επιθυμούμε να πράξουμε διαφορετικά. Αυτή είναι μια αιτία που συχνά άλλα θέλουμε και άλλα κάνουμε.

Τρεις κοινοί μύθοι σχετικά με την αλλαγή συμπεριφοράς

1) Η γνώση αρκεί για να αλλάξουμε συμπεριφορά: Από τους πιο συχνούς μύθους σχετικά με την αλλαγή είναι ότι η γνώση αρκεί για να αλλάξουμε. Πόσοι ασθενείς δεν φροντίζουν τον εαυτό τους παρά την πληροφόρηση για τους κινδύνους που ενέχει κάτι τέτοιο; Παρά την ενημέρωση από τους ιατρούς τους, πόσοι συνεχίζουν να αμελούν τα φάρμακα τους, να τρώνε αυτά που επιβαρύνουν την υγεία τους ή να συνεχίζουν να καπνίζουν; Η ενημέρωση είναι απαραίτητη αλλά από μόνη της δεν αρκεί για να υπάρξει μακροχρόνια αλλαγή.

2) Εάν θέλεις, μπορείς: Μια άλλη γνωστή πεποίθηση είναι ότι αρκεί να το θέλεις πολύ και θα αλλάξεις. Ακούμε συχνά να λένε δεν υπάρχει δεν μπορώ, υπάρχει δεν θέλω. Είναι άδικη αυτή η φράση. Είναι τόσοι εκείνοι που πραγματικά θέλουν και προσπαθούν χωρίς το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Η θέληση είναι ένας απαραίτητος παράγοντας αλλά ούτε αυτή αρκεί από μόνη της. Η ενέργεια που κουβαλούμε κάθε μέρα για να φέρνουμε σε πέρας τις καθημερινές μας υποχρεώσεις δεν είναι αστείρευτη. Όσες περισσότερες δυσκολίες αντιμετωπίζουμε στην ημέρα μας, τόση περισσότερη ενέργεια ξοδεύουμε. Τα αποθέματα στερεύουν και είναι πιο εύκολο να κάνουμε απλά ότι κάναμε – γιατί δεν απαιτεί ούτε σκέψη ούτε προσπάθεια – από το να προσπαθήσουμε κάτι καινούργιο.

3) Χρειάζεσαι 21 μέρες και τέλος!: Αυτή την πληροφορία για τις 21 μέρες θα την έχετε διαβάσει σε πολλά άρθρα όπου παρουσιάζεται σαν κάτι τεκμηριωμένο χωρίς ωστόσο να είναι. Σαφώς με την επανάληψη μιας νέας συμπεριφοράς έρχεται ο αυτοματισμός και μπορεί να συμβεί σύντομα (όχι για όλους) αλλά απαιτείται περισσότερος χρόνος για να εδραιωθεί μια αλλαγή και να αντέξει στο χρόνο.

Συμβουλές για να πετύχετε την αλλαγή που θέλετε

Τώρα που κατανοείτε καλύτερα τη δυσκολία σας, μπορείτε να σταματήσετε να τα βάζετε με τον εαυτό σας και να είστε περισσότερο δίπλα σας στην προσπάθεια που κάνετε. Ακολουθούν μερικές συμβουλές για να σας βοηθήσουν.

Ξεκινήστε με μικρά βήματα. Μπορεί να ακούγεται τετριμμένο αλλά είναι λάθος να νομίζουμε ότι οι μεγάλες δρασκελιές θα μας οδηγήσουν γρηγορότερα στον στόχο. Συχνά, το αντίθετο συμβαίνει γιατί όταν είναι πολύ μεγάλο το βήμα, πέφτουμε, δεν τα καταφέρνουμε και απογοητευόμαστε. Όταν τα πρώτα βήματα είναι μικρά και σταθερά, θα τα πετύχετε πιο εύκολα, η επιτυχία θα σας ενθαρρύνει να κάνετε το επόμενα και να τα περπατήσετε με πιο γρήγορο βηματισμό. Έχετε κατά νου, έχουμε καλύτερα αποτελέσματα όταν οι νέες συμπεριφορές εκτελούνται σταθερά στο ίδιο περιβάλλον και την ίδια ώρα.

Κάνετε αλλαγές στο περιβάλλον. Βοηθά να κάνετε αλλαγές στο περιβάλλον που ζείτε οι οποίες να διευκολύνουν την τήρηση της συμπεριφοράς που θέλετε να διατηρήσετε. Όταν υπάρχουν τα απαραίτητα τρόφιμα στο ψυγείο σας, πιο εύκολα ετοιμάζετε κάτι υγιεινό μετά από μια κουραστική μέρα χωρίς να χρειάζεται να παλέψετε με τα σιροπιαστά που σας κοιτούν! Αν θέλετε να πάτε το πρωί γυμναστήριο, έχετε τα αθλητικά σας δίπλα στο κρεβάτι και φορέστε τα όταν σηκωθείτε. Είναι πιο εύκολο από το να φορέσετε άλλα ρούχα και όταν είναι η ώρα της άσκησης να μπείτε στη διαδικασία να αλλάξετε.

Μην το επιχειρείτε ολομόναχοι. Δεν χρειάζεται να είστε μόνοι στην προσπάθεια σας. Αν είναι εφικτό, επιστρατεύστε ανθρώπους να σας βοηθήσουν ή/και να συμμετέχουν στην αλλαγή. Συνδεθείτε με ανθρώπους, μοιραστείτε την προσπάθεια σας και πετύχετε τον στόχο μαζί. Σίγουρα υπάρχουν και άλλοι που επιθυμούν ότι και εσείς. Δεν θα διευκολύνει μόνο την προσπάθεια αλλά θα την κάνει και πιο ευχάριστη.

Εστιάστε στη δημιουργία της νέας συνήθειας, όχι στην αλλαγή της παλιάς. Κάνουμε συχνά το λάθος να εστιάζουμε στο πώς να κόψουμε τη παλιά συνήθεια. Εάν, όμως, δεν ξέρετε τι θα κάνετε στη θέση της παλιά συνήθειας, θα επιστρέψετε πίσω σε αυτό που έχετε μάθει να κάνετε. Δώστε μεγαλύτερη έμφαση στην νέα συμπεριφορά και εστιάστε προς αυτή την κατεύθυνση. Η επανάληψη και η εξάσκηση της νέας συμπεριφοράς είναι προϋπόθεση για τη δημιουργία συνήθειας και άρα για την επιτυχία σας.

Καλή επιτυχία!

 

Βιβλιογραφία:

Gardner, B., Lally, P., & Wardle, J. (2012). Making health habitual: the psychology of habit formation and general practice. British Journal of General Practice, 62, 664-666.

Lally, P; Van Jaarsveld, C.H.M., Potts, H.W.W., & Wardle, J; (2010) How are habits formed: Modelling habit formation in the real world. European Journal of Social Psychology, 40, 998-1009.

Lally, P., & Gardner, B. (2013). Promoting habit formation. Health Psychology Review, 7 (Suppl. 2), 137-158.

Ανδρέας Αρματάς

Ο Ανδρέας Αρματάς είναι γεννημένος στην Αυστραλία, ψυχολόγος και διεθνώς αναγνωρισμένος executive coach με μεταπτυχιακές σπουδές στην ψυχολογία και στην κλινική ύπνωση, στην Αμερική και Αγγλία. Υπήρξε για χρόνια συνεργάτης διεθνών συμβουλευτικών υπηρεσιών, υπεύθυνος συμβουλευτικής υπηρεσίας στην Αγγλία, ενώ ανέπτυξε ένα από τα πρώτα τμήματα υπηρεσιών εταιρικής συμβουλευτικής στην Ελλάδα. Είναι επιστημονικός συνεργάτης του Ινστιτούτου Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής και του Εθνικού Δικτύου Προαγωγής Υγείας στους Χώρους Εργασίας, βραβευμένος συγγραφέας από τις Εκδόσεις Πατάκη ενώ διατελεί σύμβουλος για τον ίδιο εκδοτικό οίκο στον τομέα της ψυχολογίας και coaching. Θεωρείται από τους πρωτοπόρους διεθνώς στο coaching hypnosis (έναν όρο που εισήγαγε ο ίδιος στην βιβλιογραφία), είναι ιδρυτικό μέλος του International Society of Coaching Psychology και εισηγητής σε διεθνή συνέδρια. Έχει εκπαιδεύσει σε πολλές χώρες όπως Αυστραλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Αυστρία, Ρουμανία, Ιταλία, Γερμανία, Ιράν και Μπαχρέιν. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στις ιστοσελίδες www.andrewarmatas.com (διεθνής) & www.hypnosis.gr (Ελληνική).

More Posts - Website - Facebook

Ανδρέας Αρματάς
Ο Ανδρέας Αρματάς είναι γεννημένος στην Αυστραλία, ψυχολόγος και διεθνώς αναγνωρισμένος executive coach με μεταπτυχιακές σπουδές στην ψυχολογία και στην κλινική ύπνωση, στην Αμερική και Αγγλία. Υπήρξε για χρόνια συνεργάτης διεθνών συμβουλευτικών υπηρεσιών, υπεύθυνος συμβουλευτικής υπηρεσίας στην Αγγλία, ενώ ανέπτυξε ένα από τα πρώτα τμήματα υπηρεσιών εταιρικής συμβουλευτικής στην Ελλάδα. Είναι επιστημονικός συνεργάτης του Ινστιτούτου Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής και του Εθνικού Δικτύου Προαγωγής Υγείας στους Χώρους Εργασίας, βραβευμένος συγγραφέας από τις Εκδόσεις Πατάκη ενώ διατελεί σύμβουλος για τον ίδιο εκδοτικό οίκο στον τομέα της ψυχολογίας και coaching. Θεωρείται από τους πρωτοπόρους διεθνώς στο coaching hypnosis (έναν όρο που εισήγαγε ο ίδιος στην βιβλιογραφία), είναι ιδρυτικό μέλος του International Society of Coaching Psychology και εισηγητής σε διεθνή συνέδρια. Έχει εκπαιδεύσει σε πολλές χώρες όπως Αυστραλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Αυστρία, Ρουμανία, Ιταλία, Γερμανία, Ιράν και Μπαχρέιν. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στις ιστοσελίδες www.andrewarmatas.com (διεθνής) & www.hypnosis.gr (Ελληνική).