NLP Coaching

Γιατί πρέπει να σταματήσουμε να ρωτάμε «Γιατί»

Συνήθως, οι ερωτήσεις με το «γιατί» βάζουν το άλλο άτομο σε θέση άμυνας. Απαιτούν μια εξήγηση.

Γιατί (δεν) το έκανες αυτό;
Γιατί δεν με περίμενες;
Γιατί δεν με πήρες τηλέφωνο;
(Και ακούστε στο μυαλό σας, όλες αυτές τις ερωτήσεις με την κατάλληλη επικριτική τονικότητα φωνής)

Ακούγοντας αυτές τις ερωτήσεις, νιώθετε άραγε ικανοποίηση; Κι αν τελικά λάβετε μια εξήγηση στις παραπάνω ερωτήσεις, έχετε απαντήσει ποτέ «Α ναι! Τώρα καταλαβαίνω», χωρίς ίχνος σαρκασμού. Κατά πάσα πιθανότητα όχι. Σπάνια μας ικανοποιεί μια απάντηση στην ερώτηση «γιατί κάποιος έκανε ή δεν έκανε κάτι». Οπότε, γιατί συνεχίζουμε να κάνουμε ερωτήσεις με το «γιατί»; Συνήθως, οι ερωτήσεις με το «γιατί» βάζουν το άλλο άτομο σε θέση άμυνας.  Απαιτούν μια εξήγηση.

Εστιάζουν στο παρελθόν ή σε κάτι που άλλος έκανε ή δεν έκανε και το οποίο δεν μπορούν να ξανακάνουν. Ωστόσο, πίσω από τις ερωτήσεις με το «γιατί» είναι καλά κρυμμένη πάντα μια δήλωση, «αυτό που έκανες με πλήγωσε» ή «αυτό που έκανες ήταν λάθος». Όταν με ρωτάνε ερωτήσεις με το «γιατί», συνηθίζω να μη απαντώ αμέσως, έχοντας μάθει ότι ό,τι και να απαντήσω δεν θα ικανοποιήσει το άλλο άτομο που με ρωτάει. Οπότε, γιατί να απαντήσω σε μια τέτοια ερώτηση που δεν θα ικανοποιήσει κανέναν; Αυτό που επιθυμώ να γνωρίζω είναι «πώς» οι δράσεις μου ή η αδράνεια μου τους επηρέασε, «τι» είναι αυτό που θέλουν στο τώρα και «τι» είναι αυτό που θέλουν στο μέλλον. Μπορεί να απαντήσω στην ερώτηση τους, ρωτώντας «Γιατί με ρωτάς αυτό;» ή «τι είναι αυτό που χρειάζεσαι τώρα;» καθώς έχω την περιέργεια να ανακαλύψω τον βασικό λόγο που με ρώτησαν εξαρχής. Και συνήθως αυτές οι 2 ερωτήσεις φέρνουν στην επιφάνεια την κρυμμένη δήλωση.

Μπορεί η δήλωση αυτή να μοιάζει και να ακούγεται όπως «είμαι πολύ θυμωμένος/η που δεν με ενημέρωσες. Ένιωσα ότι με παρέκαμψες», ή «αυτό που έκανες με πλήγωσε». Και αυτό με βοηθάει να εστιάσω στην συναισθηματική κατάσταση του άλλου αντί να υπερασπιστώ αυτό που έκανα ή δεν έκανα. Άλλωστε, συνήθως και οι άλλοι προτιμούν να αναγνωρίσουμε τα συναισθήματά τους από το να τους δώσουμε μια λεπτομερή επεξήγηση του «γιατί» κάναμε αυτό που κάναμε. Επίσης, συνηθίζω να βάζω αρκετές φορές τον εαυτό μου στην θέση τους για να μάθω περισσότερα για την συναισθηματική τους αντίδραση. Αν νιώθουν πληγωμένοι ή προσβεβλημένοι, θα τους γνωστοποιήσω ότι αναγνωρίζω το «πως» οι δράσεις μου τους επηρέασαν. Αυτό μπορεί να είναι το μόνο που χρειάζεται για να τελειώσει η συζήτηση αποτελεσματικά και με κατανόηση.

Άλλες φορές, πολλοί άνθρωποι μπορεί να θέλουν κάτι παραπάνω, αλλά δεν το επικοινωνούν άμεσα. Ίσως, διότι ούτε οι ίδιοι έχουν κατανοήσει πλήρως «τι» είναι αυτό που θέλουν. Οπότε, σε αυτές τις περιπτώσεις είναι καλό να ρωτάμε αντί να προσπαθούμε να διαβάσουμε τις σκέψεις των άλλων. Μόλις, προσδιορίσουμε «τι» είναι αυτό που πραγματικά θέλουν, είναι πιο πιθανό να τους δώσουμε αυτό που χρειάζονται. Και αυτό μπορεί να είναι κάτι όπως η «αποδοχή», ή «υποστήριξη» ή η «ηρεμία». Σίγουρα, πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να εκφράσουν
ακριβώς «τι» είναι αυτό που θέλουν και θα προτιμούσαν αν θα μπορούσαμε να διαβάσουμε τις σκέψεις τους. «Αν με αγαπούσες, θα ήξερες «τι» είναι αυτό που θέλω και δεν θα χρειαζόταν να στο πω εγώ».

Όσο καλοί και να είμαστε στο διάβασμα των σκέψεων των άλλων, όλοι προτιμάμε σχέσεις όπου το κάθε άτομο έχει την ευθύνη των σκέψεων του και εκφράζει «τι» είναι αυτό που θέλει και ενθαρρύνει και τον άλλον να κάνει το ίδιο.

Όταν οι άνθρωποι κάνουν ερωτήσεις με το «γιατί», το άτομο που δέχεται την ερώτηση νιώθει ότι πρέπει να αμυνθεί. Οπότε, αντί να ανταποκριθεί στα αισθήματα του άλλου, αντιδρά σε αυτά νιώθοντας
συνήθως έναν συνδυασμό ενοχής, επίκρισης και ντροπής. Κι ακόμη κι αν ειπωθεί η λέξη «συγγνώμη», θα θεωρηθεί ανειλικρινής αφού δεν έχει εστιάσει στα συναισθήματα του άλλου, αλλά στα δικά του.
Απολογούνται διότι εν μέρει δεν επιθυμούν πλέον να νιώθουν άσχημα. Κι αν αυτό γίνει αντιληπτό από την άλλη πλευρά, κατά πάσα πιθανότητα να υπάρξει ένταση και θυμός διότι τα συναισθήματα τους δεν λαμβάνονται υπόψη. Και τώρα, υπάρχουν 2 άτομα των οποίων τα συναισθήματα δεν λαμβάνονται υπόψη.

Ο Νευρο-γλωσσικός Προγραμματισμός (NLP) και το Coaching βοηθούν με διάφορες τεχνικές και στρατηγικές για αποτελεσματική επικοινωνία να εστιάζουμε, να αναγνωρίζουμε και να επικοινωνούμε με τα συναισθήματα τόσο τα δικά μας όσο και με των άλλων. Απλά, θα πρέπει να σταματήσουμε να ρωτάμε ερωτήσεις με το «γιατί» και να αρχίσουμε να κάνουμε περισσότερες ερωτήσεις με το «πώς» και το «τι».

Ίσως αυτό το άρθρο να γέννησε περισσότερες ερωτήσεις από αυτές που ίσως απάντησε. Ελπίζω, να είναι ερωτήσεις με το «πως» και το «τι».

Τέλος, συνήθως απαντώ σε ερωτήσεις με το «γιατί», όταν το άτομο που με ρωτάει έχει αυθεντική περιέργεια και πραγματικά ενδιαφέρεται για την απάντηση που θα του δώσω.

Ελεάννα Μαυρουδάκη

Η Ελεάννα Μαυρουδάκη είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Νευρο-γλωσσικού Προγραμματισμού (NLP),  Time Line Therapy®  και Ύπνωσης με πιστοποιήσεις από το American Board of Neuro-linguistic Programming, Time Line Therapy® Association και American Board of Hypnosis. Επίσης, είναι πιστοποιημένη Personal Growth Coach από το European Mentoring & Coaching Council και το Association for Coaching. Σπούδασε Επικοινωνιολογία, Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Διαχειριση Πολιτιστικής Κληνρονομιάς στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Εζησε για 1 χρόνο στο Λονδίνο, όπου και ολοκλήρωσε τις Μεταπτυχιακές της σπουδές με εξειδίκευση στην Διαχείριση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο του Westminster. Με την επιστροφή της απο το Λονδίνο, εργάστηκε σε εταιρείες στους τομείς της Επικοινωνίας, του Event Management, της Διαφήμισης και της Δημοσιογραφίας. Στην συνέχεια εκπαιδεύτηκε πάνω στον Νευρο-γλωσσικό Προγραμματισμο (NLP) και το Coaching. Τα τελευταία 5 χρόνια ασχολείται αποκλειστικά με το Νευρο-Γλωσσικό Προγραμματισμό (NLP) & το Coaching, και πιο συγκεκριμένα στο κομμάτι της προσωπικής ανάπτυξης μέσω ατομικών συνεδριών, βιωματικών ομάδων και σεμιναρίων.

More Posts

Ελεάννα Μαυρουδάκη
Η Ελεάννα Μαυρουδάκη είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια Νευρο-γλωσσικού Προγραμματισμού (NLP),  Time Line Therapy®  και Ύπνωσης με πιστοποιήσεις από το American Board of Neuro-linguistic Programming, Time Line Therapy® Association και American Board of Hypnosis. Επίσης, είναι πιστοποιημένη Personal Growth Coach από το European Mentoring & Coaching Council και το Association for Coaching. Σπούδασε Επικοινωνιολογία, Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Διαχειριση Πολιτιστικής Κληνρονομιάς στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Εζησε για 1 χρόνο στο Λονδίνο, όπου και ολοκλήρωσε τις Μεταπτυχιακές της σπουδές με εξειδίκευση στην Διαχείριση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο του Westminster. Με την επιστροφή της απο το Λονδίνο, εργάστηκε σε εταιρείες στους τομείς της Επικοινωνίας, του Event Management, της Διαφήμισης και της Δημοσιογραφίας. Στην συνέχεια εκπαιδεύτηκε πάνω στον Νευρο-γλωσσικό Προγραμματισμο (NLP) και το Coaching. Τα τελευταία 5 χρόνια ασχολείται αποκλειστικά με το Νευρο-Γλωσσικό Προγραμματισμό (NLP) & το Coaching, και πιο συγκεκριμένα στο κομμάτι της προσωπικής ανάπτυξης μέσω ατομικών συνεδριών, βιωματικών ομάδων και σεμιναρίων.