Business CoachingExecutive Coaching

Ποιοι παράγοντες προκαλούν προβλήματα επικοινωνίας σε μια επιχείρηση

Αναπόφευκτα σε έναν εργασιακό χώρο, κάποια στιγμή θα δημιουργηθούν διαμάχες, οι οποίες πολλές φορές διαιωνίζονται και δημιουργούν ένα δυσάρεστο εργασιακό περιβάλλον και συνεπώς προβλήματα στην επιχείρηση.

Συνήθως αυτές οι διαμάχες έχουν να κάνουν κυρίως με την αδυναμία επικοινωνίας μεταξύ των συνεργατών.

Σύμφωνα με τον Paul Glover, business και executive coach, πολλοί managers προτιμούν να μην δίνουν βάση στο πρόβλημα, αγνοώντας το γεγονός ότι μέσα από μια διαμάχη και δύο διαφορετικές απόψεις μπορεί να βρεθεί μια καλύτερη λύση σε ένα πρόβλημα. Κατανοώντας το οι ίδιοι, θα είναι πιο εύκολο να λύσουν τη διαμάχη μεταξύ συνεργατών και να καταφέρουν να την μετατρέψουν σε μια συνεργασία.

Πριν όμως γίνει αυτό καλό θα ήταν πρώτα να εντοπίσουν την πηγή της διαμάχης και της αδυναμίας επικοινωνίας.

Οι συνηθέστεροι λόγοι είναι οι εξής:

  1. Ελλιπής ικανότητα επικοινωνίας – Οι εργαζόμενοι με ελλιπή ικανότητα επικοινωνίας είναι πιο επιρρεπείς στο να εμπλέκονται σε διαμάχες. Αυτά τα άτομα συνήθως δεν ξέρουν πώς να εκφράσουν τις απόψεις τους και τα συναισθήματα τους παρόλο που μπορεί να κατανοούν πλήρως την άλλη πλευρά. Κατά συνέπεια νιώθουν πως δεν τους καταλαβαίνουν- η δεν θέλουν να τους καταλάβουν- και έτσι σκληραίνει η στάση τους και δεν μπορούν να γίνουν διαλλακτικοί.
  2. Εκ διαμέτρου διαφορετικές απόψεις – Σε αυτή την περίπτωση η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη και όταν αυτό συμβαίνει, πρέπει να βρεθεί μια συμβιβαστική λύση που θα καλύπτει τα θέλω, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα και των δύο πλευρών.
  3. Στρες– Περισσότερο από το 70% των εργαζομένων ισχυρίζονται πως το στρες προκαλεί συγκρούσεις στον εργασιακό χώρο. Οι απαιτήσεις της δουλειάς, το να είναι πιο παραγωγικοί, η οικονομική εξασφάλιση κ.α. τους δίνουν την αίσθηση πως μια χαμένη διαμάχη θα τους κοστίσει την θέση τους.
  4. Έλλειψη οργάνωσης στην επιχείρηση – Οι managers νομίζουν πως πάντα πρέπει αυτοί να λύνουν την διαμάχη. Πολλές επιχειρήσεις δεν έχουν μηχανισμούς επίλυσης του προβλήματος και δεν εκπαιδεύουν το προσωπικό τους ώστε να μπορεί να λύσει από μόνο του τα προβλήματα που προκύπτουν. Είναι σημαντικό να υπάρχει ένα σύστημα, το οποίο:να εκπαιδεύει τους εργαζομένους στις διαπροσωπικές ικανότητες ώστε να λύνουν τα προβλήματα που προκύπτουν καινα υπάρχει μια διαδικασία μέσω της οποίας οι εργαζόμενοι θα μπορούν να ζητήσουν την βοήθεια για την επίλυση της διαμάχης, αν δεν μπορούν να το κάνουν μόνοι τους.
  5. Έλλειψη πόρων στην επιχείρηση – Όταν ο χρόνος, το εργατικό δυναμικό, τα υλικά ή τα κεφάλαια είναι περιορισμένα σε μια επιχείρηση τότε είναι βέβαιο πως θα υπάρξουν συγκρούσεις. Αυτό συμβαίνει όταν οι managers προσπαθούν να πετύχουν περισσότερα με μειωμένους πόρους.
  6. Διαφορετικοί χαρακτήρες – Μερικές φορές απλά κάποιοι χαρακτήρες δεν μπορούν να συμβαδίσουν. Υπάρχουν άτομα τα όποια απολαμβάνουν να βρίσκονται συνεχώς σε μια διαμάχη χωρίς προφανή λόγο και υπάρχουν και άτομα που παροτρύνουν τους άλλους να εμπλακούν σε μια διαμάχη.Στην καρδιά, λοιπόν, του κάθε προβλήματος κρύβεται η ανικανότητα των δύο πλευρών να επικοινωνήσουν επαρκώς και να δουλέψουν μαζί και να βρεθεί μια μέση λύση. Ένας καλός manager όμως, που κατανοεί την πηγή αλλά και την αξία της διαμάχης, είναι ικανός να χτίσει μια γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ των εργαζομένων. Πάντα πρέπει να θυμάται πως ο ίδιος αλλά και οι εργαζόμενοι θα πρέπει να είναι στην ίδια πλευρά κατά στην εύρεση λύσης σε ένα ζήτημα.
Αναστάσιος Κικίδης