Business CoachingCareer CoachingExecutive CoachingΆρθρα

Πέντε πρακτικές για να καλλιεργήσετε μια θετική εταιρική κουλτούρα ως ηγέτες

Η εταιρική κουλτούρα δηλαδή “Ο τρόπος που λειτουργούν τα πράγματα σε μια επιχείρηση”, έχει ανάγκη από παρεμβάσεις που δημιουργούν μια θετική δυναμική. Για κάποιες επιχειρήσεις που λειτουργούν ακόμη με παραδοσιακά μοντέλα ηγεσίας, είναι δύσκολο να προσδιορίσουν και να διαμορφώσουν μια θετική εταιρική κουλτούρα.

Η επένδυση στην κουλτούρα μιας επιχείρησης φέρνει σημαντικά αποτελέσματα στον βαθμό ικανοποίησης των εργαζομένων, στην επικοινωνία, τη διαχείριση πληροφοριών και γνώσεων και δημιουργεί ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Ενώ όλο και περισσότεροι Leaders δίνουν σημασία στην δύναμη της εταιρικής κουλτούρας, περιορίζονται στο “γιατί” η κουλτούρα είναι σημαντική ή “τι” είναι μια καλή κουλτούρα αντί να εστιάσουν στο “πώς” να την διαμορφώσουν.

Το πιο σημαντικό και δυναμικό βήμα στο να αλλάξει η κουλτούρα μιας εταιρείας είναι να αλλάξουν συμπεριφορά οι ηγέτες της σταθεροποιώντας νέες, πιο θετικές συνήθεις στον τρόπο που ηγούνται.

Αν λοιπόν είστε στο 96% των διοικητικών στελεχών μια επιχείρησης που λένε ότι χρειάζεται μια αλλαγή στην κουλτούρα της επιχείρησης εδώ θα βρείτε πέντε πρακτικές που θα σας βοηθήσουν να επηρεάσετε θετικά την δυναμική της επιχείρησης.

Αφοσιωθείτε σε ένα ανώτερο σκοπό

Οι θετικοί ηγέτες επικοινωνούν με σαφήνεια τους στρατηγικούς σκοπούς της εταιρίας και τους στόχους τους. Καταλαβαίνουν τις ανάγκες τον μετόχων και είναι έτοιμοι να αφοσιωθούν σε ένα όραμα.

Η αφοσίωση στο όραμα λειτουργεί καθοριστικά σε περιόδους αβεβαιότητας και προκλήσεων. Εκτός από τους ηγέτες όμως, βοηθάει και τους εργαζομένους στα καθημερινά ups and downs. Πλέον παρατηρείται πως στις προτεραιότητες των νέων εργαζομένων είναι να δουλέψουν σε μια επιχείρηση που δίνει σημασία στην κοινωνική υπευθυνότητα, με άλλα λόγια, σε έναν ανώτερο σκοπό.

Την επόμενη φορά που θα ξεκινήσετε ένα project αναρωτηθείτε: “Τι κινητοποιεί αυτόν τον εργαζόμενο; Πώς μπορώ να αξιοποιήσω όσα μπορεί να προσφέρει και να τα ενώσω με το project;”

Χτίστε εμπιστοσύνη

Σκεφτείτε έναν manager που σας άρεσε να δουλεύετε υπό την εποπτεία του ή μια σημαντική σχέση σας εκτός του χώρου εργασίας. Τι έκανε αυτή τη σχέση να δουλέψει; Τι σας ενθάρρυνε να δώσετε το καλύτερο για αυτό το άτομο; Η πιο συχνή απάντηση σε αυτό το ερώτημα, είναι η εμπιστοσύνη. Οι θετικοί ηγέτες οικοδομούν ένα κλίμα εμπιστοσύνης.

Αναφερόμαστε στην αμοιβαία, συλλογική εμπιστοσύνη η οποία απαιτεί προσπάθεια και διάλογο. Όταν έχουμε εμπιστοσύνη σε μια συνεργασία είναι πιο πιθανό να αναπτύξουμε θετική δυναμική.

Βέβαια για να χτίσουν εμπιστοσύνη οι ηγέτες πρέπει πρώτα να αναγνωρίσουν ότι όλοι είναι άνθρωποι. Έχει να κάνει με τον σεβασμό απέναντι στο τι συνεισφέρει ο εργαζόμενος. Οι managers που χτίζουν μια σχέση coaching με την ομάδα τους συνήθως ενθαρρύνουν συζητήσεις που έχουν να κάνουν με την απόδοση και κάνουν ερωτήσεις που ενισχύουν την εμπιστοσύνη.

Αναρωτηθείτε λοιπόν: “Είμαι αξιόπιστος και συνεπής με βάση αυτά που λέω και αυτά που πράττω; Δείχνω πραγματική συμπόνια για τους συναδέλφους μου; Τι τύπος ακροατή είμαι;”

Να οδηγείστε από τις αξίες και τα δυνατά σας στοιχεία

Οι ηγέτες που επηρεάζουν θετικά την κουλτούρα μιας εταιρείας είναι αυτοί που οδηγούνται από τις αξίες και τα δυνατά τους σημεία. Οι θετικοί ηγέτες ορίζουν συνειδητά τις αξίες, τις δυνάμεις και τα πάθη τους. Αυτούς τους ηγέτες μπορούμε να τους περιγράψουμε ως αυθεντικούς, με δυνατό χαρακτήρα. Γνωρίζουν επιπλέον, πώς να θα δομήσουν την ομάδα τους έτσι ώστε να εκμεταλλευτούν τις δυνάμεις του κάθε μέλους ξεχωριστά. Οι θετικοί ηγέτες είναι αυτοί που υπενθυμίζουν στον εαυτό τους ότι δεν είναι μοναδικοί και πως κάθε επιτυχία είναι αποτέλεσμα ομαδικής εργασίας.

Αναρωτηθείτε λοιπόν: “Τι μπορώ να κάνω ώστε να είμαι σίγουρος πως οι αξίες μου εκφράζονται; Για ποιο επίτευγμα μου θέλω να με θυμούνται; Μπορούν οι εργαζόμενοι να λένε πως να εργάζονται σύμφωνα τις αξίες τις επιχείρησης;”

Επικεντρωθείτε στους ανθρώπους, όχι απλά στη δουλειά

Οι θετικοί ηγέτες επικεντρώνονται στον άνθρωπο και όχι μόνο στη δουλειά. Γνωρίζουν πως αν κάποιος δεν είναι χαρούμενος, η δουλειά δεν θα γίνει. Επιπλέον είναι πρόθυμοι να αποδεχτούν ότι οι ίδιοι πρέπει να είναι μέρος της αλλαγής της κουλτούρας.

Για να το επιτύχουν αυτό, χρησιμοποιούν την συναισθηματική τους νοημοσύνη. Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι αυτή που διακρίνει τους πραγματικά καλούς ηγέτες από τους μέτριους. Περιλαμβάνει αυτοεπίγνωση, κατανόηση, κρίση και σθένος. Οι ηγέτες αυτοί δημιουργούν κλίμα εμπιστοσύνης, διευκολύνουν την ανταλλαγή πληροφοριών και επικροτούν τη μάθηση.

Αναρωτηθείτε λοιπόν: “Ποιες ιστορίες απεικονίζουν τις αξίες μου στην πράξη και μπορούν να ενισχύσουν την επιθυμητή κουλτούρα; Πώς μπορώ να βελτιώσω τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνώ με τους άλλους, να δείξω κατανόηση, να εμπνεύσω εμπιστοσύνη και να κινητοποιήσω τους συνεργάτες μου;”

Υιοθετήστε μια νοοτροπία ανάπτυξης

Τέλος, οι θετικοί ηγέτες υιοθετούν μια νοοτροπία ανάπτυξης. Πιστεύουν πως οι δυνατότητές τους διευρύνονται με το πέρασμα του χρόνου κι έτσι επιμένουν να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες που προκύπτουν. Νοοτροπία ανάπτυξης σημαίνει να είσαι ταπεινός και πρόθυμος να μάθεις παρά να προσπαθείς να αποδείξεις την εξειδίκευσή σου ή τη γνώση σου.

Αντί λοιπόν να σκέφτεστε: “Τι μπορώ να διδάξω; Πώς μπορώ να αποδείξω το ποιος είμαι;” αναρωτηθείτε: “Τι μπορώ να μάθω από αυτή την κατάσταση; Ποιες άλλες προοπτικές είναι πιθανές;”

Συνοψίζοντας, ο σχηματισμός θετικής εταιρικής κουλτούρας είναι μια συνεχής και μελετημένη πρακτική που ξεκινά από τα υψηλόβαθμα στελέχη μιας επιχείρησης. Απαιτεί σχέδιο και εργατικότητα, δεν συμβαίνει αυτόματα. Πρέπει συνεχώς να μετράτε την “υγεία” της εταιρικής σας κουλτούρας για να κατανοήσετε καλύτερα πώς θα επιτευχθεί μια διαχρονική αλλαγή.

 

Πηγές:

Bradberry, T. & Greaves, J. (2009). Emotional Intelligence 2.0 TalentSmart.

Cameron, K. (2008). Positive leadership: Strategies for extraordinary performance. San Francisco: Berrett-Kohler.

Cross, R., & Parker, A. (2004). The Hidden Power of Social Networks: Understanding How Work Really Gets Done in Organizations. Harvard Business School Publishing.

Dawes, S. (2003). The Role of Trust in New Models of Collaboration, University at Albany.

Dweck, C. (2007). Mindset: The New Psychology of Success. New York: Ballantine Books.

Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. Bantam Dell.

Goleman, D. E., Boyatzis, R., & McKee, A.. (2001, December). Primal Leadership: The Hidden Driver of Great Performance. Harvard Business Review.

Mishra, A. & Mishra, K. (2008). Trust is Everything: Become the Leader Others will Follow.

Nunn, M. (2011, Dec. 20). Millennials to business: Social responsibility isn’t optional. The Washington Post.

Quinn, R. (2004). Building the bridge as you walk on it: A guide for leading change. San Francisco: Jossey-Bass.

Quinn, R. E. (2005). Moments of Greatness: Entering the Fundamental State of Leadership. Harvard Business Review.

 

By Giselle Nicholson at positivepsyschologynews.com

 

Μετάφραση, απόδοση, επιμέλεια, coachingvoice.gr

Αλέξανδρος Αραπέτσικας