Life Coaching

Πώς να γίνετε… λίγο πιο αισιόδοξοι!

Αλήθεια, μπορούμε να επιλέξουμε αν θα είμαστε αισιόδοξοι ή απαισιόδοξοι; Η αισιοδοξία είναι κάτι που καλλιεργείται; Και αν ναι, πώς; Η αισιοδοξία ή απαισιοδοξία, ως κατάσταση που μας χαρακτηρίζει, ως στοιχείο του τρόπου σκέψης, μπορεί να καλλιεργηθεί, είναι μια επιλογή. Όμως, από την απόφαση να γίνω πιο αισιόδοξος μέχρι να τα καταφέρω, χρειάζεται προσπάθεια και επιμονή.

Τι είναι η αισιοδοξία;

Όπως παρουσίασε ο Μ. Seligman (1998), η αισιοδοξία ή η απαισιοδοξία είναι τρόποι εξήγησης του κόσμου, δηλαδή τρόποι με τους οποίους ερμηνεύουμε υποκειμενικά την πραγματικότητα, τον εαυτό και τη ζωή μας. Οι έννοιες αυτές συνδέονται με την εσωτερική μας αίσθηση ότι έχουμε τον έλεγχο της ζωής μας, και ότι μπορούμε, προσπαθώντας, να καταφέρουμε να επιτύχουμε τους στόχους μας.

Για έναν αισιόδοξο άνθρωπο τα θετικά γεγονότα της ζωής του συνδέονται με τον εαυτό ως προσωπικές επιτυχίες, ως αποτέλεσμα των ατομικών προσπαθειών και των ικανοτήτων του. Τα αρνητικά γεγονότα ερμηνεύονται ως εξωτερικά, ως γεγονότα που οφείλονται στις συνθήκες της ζωής και η προσωπική του εμπλοκή αφορά στην επίλυσή τους. Αντίθετα ένας απαισιόδοξος, αναλαμβάνει ενοχικά την ευθύνη για κάθε τί αρνητικό και εξοστρακίζει τα θετικά στις συνθήκες της ζωής του.

Αισιοδοξία λοιπόν, δεν σημαίνει απλά να προσμένουμε κάτι καλύτερο για το μέλλον ή να κάνουμε θετικές σκέψεις, αλλά συνδέεται: α) με τον πώς εξηγούμε αυτά τα γεγονότα και β) πόσο ενεργοποιούμαστε για να επιλύσουμε τα προβλήματα με αισιοδοξία.

Μερικοί τρόποι για να χτίσετε την αισιοδοξία σας:

Εφόσον η αισιοδοξία είναι ένα τρόπος σκέψης και ερμηνείας των πραγμάτων, μπορείτε να την καλλιεργήσετε και να την ενισχύσετε:

Εργαστείτε πάνω στα θετικά γεγονότα της ζωής σας:

Μελετήστε κάποια θετικά γεγονότα στη ζωή σας, μερικές επιτυχίες σας. Σκεφτείτε ποια στοιχεία του χαρακτήρα σας, ποιες συμπεριφορές σας οδήγησαν στο θετικό αυτό γεγονός. Ποια από αυτά πιστεύετε ότι ήταν περιστασιακά και ποια πιστεύετε ότι μπορείτε να τα εκφράσετε ξανά και στο μέλλον; Τι θα βελτιώνατε για το μέλλον;

Μάθετε να εντοπίζετε και τα θετικά πράγματα της καθημερινότητάς σας. Πολλές φορές, αφομοιωμένοι από το καθημερινό πρόγραμμα, στεκόμαστε μόνον στα αρνητικά, κι έτσι δεν μαθαίνουμε να εντοπίζουμε, να αναδεικνύουμε και να αξιοποιούμε τα θετικά πράγματα. Κρατήστε ένα ημερολόγιο με τρία θετικά στοιχεία – γεγονότα της ημέρα σας. Αναζητήστε τα στα απλά και ανθρώπινα.

Επιλέξτε συνειδητά την αναζήτηση λύσεων. Κάνετε μια συνειδητή επιλογή, να μελετάτε σε κάθε κατάσταση τι είναι υπό τον έλεγχό σας ή όχι, και δημιουργήστε λύσεις. Αναλάβετε δράση για πρόληψη ή αντιμετώπιση των δυσκολιών αναζητώντας εναλλακτικές λύσεων. Αποφύγετε την ατέρμονη αναζήτηση των αιτιών.

Προχωρήστε μέχρι εκεί που σας ταιριάζει. Η αισιοδοξία δεν μπορεί να είναι επιβεβλημένη. Αν αισθάνεστε ότι η λέξη αυτή ή ότι η ιδέα της αισιοδοξίας δεν σας ταιριάζει, προσαρμόστε τον τρόπο αυτόν στα δικά σας όρια.

Τόσο η αισιοδοξία, όσο και η απαισιοδοξία έχουν και τις υπερβολές τους. Η ισορροπία κατακτιέται όταν η πίστη για ένα καλύτερο μέλλον συνοδεύεται από την ρεαλιστική εκτίμηση των πραγμάτων και την δράση! Χωρίς δράση δεν υπάρχει και αισιοδοξία για το μέλλον! Θυμηθείτε, η αισιοδοξία συνδέεται με το πόσο αισθανόμαστε ότι μπορούμε να ελέγξουμε τα γεγονότα της ζωής μας. Δεν είναι η τυφλή, παθητική πίστη στο θετικό.

Βιβλιογραφική αναφορά:
M. Seligman (1998). Learned Optimism. New York, Pocket Books.